🐋

Blogs

Wat verkoopt de dierentuin?

Kaartjes bij de kassa, dát is wat in hoofdzaak dierentuinen verkopen. En een kopje koffie, een bakkie frieten en een kwartje voor het toilet, maar die zaken kan je ook elders wel krijgen. Uniek aan dierentuinen zijn de dieren. Bezoekers ("gasten" in het huidige vocabulaire) kopen toegangskaartjes omdat er dieren in de dierentuin te zien zijn. Eigenlijk is dat raar, want elders kan je ook dieren zien. In een weiland bijvoorbeeld, of in een stadspark of dierenwinkel, allemaal plaatsen waar je niet voor hoeft te betalen. Wat maakt dan dat mensen bereid zijn te betalen voor de toegang van een dierentuin? Dit is een vraag die iedere dierentuindirectie bezig houdt. Het duidelijkste antwoord wordt gegeven wanneer nieuwbouw wordt gepland. In feite zijn er twee stromingen, die ik "passie" en "commercie" wil noemen. Passie is wat dierentuinen en hobbyisten gemeenschappelijk hebben. Dit uit zich in specialistische collecties, dieren dje je nergens anders ziet en ook in idealistische fokprogprogrammas voor bedreigde diersoorten. Het gaat hierbij om wat individuele personen (directeur, bioloog, collectiebeheerder) interessant en noodzakelijk vinden. Bij commerciele keuzes wordt juist bedacht wat het grote publiek aantrekkelijk vindt en waarvoor zo veel mogelijk mensen bereid zijn een toegangskaartje te kopen. Bij de gepassioneerde keuzes worden fokprogramma's en rode lijsten als leidraad gebruikt, bij commerciële keuzes zijn het eerder de dieren die worden afgebeeld in kinderboeken. Natuurlijk kunnen dat ook dezelfde diersoorten zijn, duidelijk is dat de accenten verschillend zijn. 

Maar wat maakt dat zo veel mensen bereid zijn te betalen om dieren te mogen zien? Wanneer ik als bioloog kijk naar dierentuinbezoekers, kan ik proberen die bezoekers te beschouwen als een te bestuderen diersoort. De dierentuin vormt dan een type habitat waar de diersoort "bezoeker" graag komt. Wanneer je een nieuw natuurreservaat inricht voor een specifieke diersoort, zorg je ervoor dat die diersoort er zijn levensbehoeften (of een deel ervan) vindt. Voor dierentuinbezoekers zijn die behoeften duidelijk: een toilet (liefst schoon), een kopje koffie en een bakkie friet. Omdat die zaken evengoed elders te vinden zijn wordt het de vraag welk gedrag dierentuinbezoekers in het dierentuinhabitat vertonen, wat ze elders niet of minder makkelijk kunnen vertonen. Wat doet de dierentuinbezoeker nu werkelijk in de dierentuin?

Lange tijd dacht ik dat de dieren er niet zo veel toe doen. Ikzelf kan urenlang voor een verblijf gaan zitten en alleen maar staren naar dieren. Hiermee ben ik duidelijk een uitzondering. De meeste dierentuinbezoekers besteden hooguit een paar seconden voor een dierverblijf, ofwel zoveel tijd als nodig is om er aan voorbij te wandelen. Tijdens dat voorbij wandelen vertonen ze echter een heel specifiek gedrag. Ze wijzen naar dieren en maken hun kinderen attent op die dieren. Adulte bezoekers vertellen juveniele bezoekers over de dieren die ze zien. Gebrekkige kennis, vaak opgedaan uit avonturenfilms, wordt aangevuld met informatie van bordjes en vaak ook uit hun fantasie. Dit "instructiegedrag" van adulte dierentuinbezoekers is kenmerkend voor het dierentuinhabitat en wordt getriggerd door het zien van dieren. Zou dit zijn wat maakt dat bezoekers bereid zijn om te betalen? 

Voor onze IJstijdvoorouders was instructiegedrag van levensbelang. Alleen die juvenielen overleefden die goed bekend waren met de gevaren in hun habitat en die in staat waren voedsel te vinden. Nog altijd vertonen dierentuinbezoekers het meeste instructiegedrag bij diersoorten die voor hun IJstijdvoorouders relevant waren. Het meest interessant zijn gevaarlijke dieren (van grote katachtigen tot gifslangen) en potentiële prooidieren (hoefdieren, grote vogels, grote vissen). Op de tweede plaats komen kleurrijke dieren, mogelijk beantwoordt dit aan het "verzamelgedrag", wat kenmerkend is voor fruiteters. Fruitetende diersoorten zijn immers gericht op kleurrijke objecten... 

Zo redenerend is het verschil tussen de gepassioneerde en commerciële keuzes voor diersoorten verklaarbaar aan de hand van de soortenkennis van de directie. Specialisten (vaak biologen) met een uitgebreide soortenkennis maken gepassioneerde keuzes voor zeldzame en/of bedreigde soorten en zeggen dan dat voor bezoekers "alle soorten interessant zijn". Commerciëlen (niet-biologen!) kiezen uit het beperktere aantal soorten waarmee ze bekend zijn of waarvan ze veronderstellen dat dit de aantrekkelijkste soorten zijn voor bezoekers. Onder de bezoekers zijn er ook twee stromingen: specialisten (biologen, hobbydierhouders) met een uitgebreide soortenkennis die vaak kritiek hebben op keuzes in diercollecties ("oninteressant", in het geval van rasdieren ook "niet rastypisch" of ronduit "waardeloze dieren") en generalisten die bij gebrek aan kennis onzin vertellen aan hun kinderen (dat is ook een "Bambi" bij een willekeurig hert of antilope)... 

De uitdaging voor dierentuindirecties is om een habitat te maken dat aantrekkelijk is voor beide groepen bezoekers, en misschien zijn daar wel verschillende dierentuinen voor nodig. In dat geval moet de keuze voor diersoorten expliciet gemaakt worden, anders zal het een blijvende frustratie zijn voor veel medewerkers, die ieder voor zich vanuit een andere achtergrond redeneren. 

Noot: Dit blog is een reactie op de veranderingen in de dierentuinwereld, onder andere de nieuwbouw in Emmen. Het is een persoonlijke visie die niet noodzakelijk wordt gedeeld door dierentuindirecties (inclusief mijn werkgever). 

Advertentie

Over Reefz

🌍 Blue Economy Network

✒️ Lidmaatschap

⚜️ Vacaturebank

Introductie

📃  Blogs: je persoonlijke logboek voor het onder redactie publiceren van inspirerende artikelen a.d.h.v. ideeën, inzichten, ervaringen, expertise -

Partners

Recommendations

Wildlife Magazine

 
 

 

🔎 Bekijk alle verschenen edities van Wildlife Magazine -

Bedrijvengids & Productcatalogus (TOP10)

🔎 Bekijk alle bedrijven en producten op Reefz -

Winactie

 

Kans maken op deze prijs ?
Doe mee met de Reefz Winactie !

Events

Workshops

Teaching - Learning - Caring...

Reefz Sessies

Nieuws, Ontwikkelingen & Innovaties

Travel

-broaden your horizon-

Career Coach

De eerstvolgende stap in je carrière.

Business to Business

Consultancy & Communications

bol.com

zooplus

zooplus.nl

Sprekersbureau SpeakOut

Welke content hoort waar ?

Werken bij WildWorld B.V.

Studie, Stage & Afstuderen bij WildWorld B.V.

Contactformulier

✉️  Ik wil naar aanleiding van de informatie op deze website in contact komen met de organisatie -

Óf: Tip de redactie (anoniem)

Reefz

WildWorld B.V.

FB Page | FB Group | Mailing List



Mission:


Re(de)fining businesses,

Connecting professionals,

Empowering people,

Envisioning sustainable societies.


Read more...



,

Organisatie:


  • Animal Care by Mafalda
  • Communications (B2B)
  • Consultancy (B2B)
  • Contactformulier
  • Medewerkers
  • Partnerships
  • Raad van Advies
  • Reviews
  • Studie, Stage & Afstuderen
  • Werken
  • WildWorld B.V.
  • Workshoppacks
  • Direct naar:


  • Animal Care Manuals
  • Career Coach
  • Human|Nature
  • I.M.
  • Off Topic
  • Projecten
  • Reefz Recensie
  • Reefz Sessies
  • Tip de redactie (anoniem)
  • Vacaturebank
  • WildWorld B.V.
  • Workshops voor Groepen



  • Publisher: WildWorld B.V. | Contact: redactie@wildworld.nl