🐋

Columns

Reefz Reporter

Business Points: Het Nieuwe Werken

Werd het concept van Het Nieuwe Werken nog niet zo lang geleden met veel enthousiasme gelanceerd, maar met name door werkgevers nog met argwanende ogen ontvangen; nu lijkt het een beweging die nauwelijks meer te stoppen valt. Het aantal Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP) neemt gestaag toe, tot zo'n 739.000 personen eind 2011 volgens het CBS, en ook de behoefte aan flexibiliteit in het werk onder professionals in loondienst is stijgende.

MVO Nederland noemt de 4 principes van Het Nieuwe Werken -kortweg HNW- op de website:

  • Sturen op resultaat
  • Vrije toegang tot informatie
  • Flexibele arbeidsrelaties
  • Plaats- en tijdonafhankelijk kunnen werken

Het Nieuwe Werken is een visie op werken waarbij de medewerker centraal staat. Deze krijgt binnen een zeker kader de ruimte om te bepalen waar hij werkt, wanneer hij werkt, hoe hij werkt, waarmee hij werkt en met wie hij werkt. De transitie van het oude naar het nieuwe werken vraagt enerzijds om nieuwe vormen van bedrijfsvoering en leiding geven, maar anderzijds ook om verantwoordelijkheden van werknemers om een goede invulling te geven aan deze vrijheden. Niet verwonderlijk dat vele nieuwe modellen, initiatieven, producten, diensten en oplossingen op het gebied van onder meer flexibiliteit, mobiliteit, utiliteitsbouw en ICT zich aandienen.

Inspelend op Het Nieuwe Werken ontwikkelde Postillion Hotels een nieuwe formule voor flexibele werkplekken: Business Points, en vandaag ben ik om 10.00 uur te gast op de locatie in Deventer voor een test-bezoek. Direct gelegen aan de A1 is dit Postillion Hotel gemakkelijk bereikbaar en is het parkeren bovendien gratis. Ik word bij binnenkomst gastvriendelijk ontvangen aan de Receptie en begeleid naar mijn flexibele werkplek: een ruime tafel voor 4 personen in het restaurant. Terwijl ik mijn laptop installeer word ik voorzien van een cappuccino en een etagere met lekkere zoetigheden, en ontvang ik een korte toelichting: koffie, thee, mineraalwater, vruchtensap en vers fruit kan ik naar wens zelf pakken, stopcontact bevindt zich binnen handbereik, wifi is vrij toegankelijk en een code voor gratis draadloos printen kan ik bij de receptie ophalen. Ook het maken van fotokopieën is inbegrepen. Mocht ik behoefte hebben aan een iPad, zo begrijp ik van de flyer op de tafel, dan kan ik die kosteloos maar onder borgstelling van een creditcard eveneens aan de receptie verkrijgen. Duidelijk verhaal.

Ik ga aan de slag en ben duidelijk niet de enige die aan het werk is in het restaurant; ongeveer de helft van de beschikbare tafels wordt gevuld door zakelijke gezelschappen van 2 tot 4 personen die met name overleg voeren. Laptops, schrijfmappen en documenten vullen de tafels en beheersen het beeld op dit moment. De enkele tafel met hotelgasten valt bijna uit de toon. Van Mathilde van der Weerd, General Manager van deze vestiging, begrijp ik even later dat het concept momenteel uitgerold wordt, maar nog volop in ontwikkeling is. Over een half jaartje zal er een afzonderlijke Business Point-ruimte gerealiseerd zijn, met nog verdergaande voorzieningen, waaronder werkplekken met afscheidingen die desgewenst wat meer privacy bieden.

Ondanks dat het 'work in progress' is, voelt het concept in het kader van HNW nu al prettig aan. Je bent immers verzekerd van een werkplek wanneer je deze via de website reserveert, maar gewoon binnenlopen kan op basis van beschikbaarheid ook. Er is een hoek met kranten en tijdschriften beschikbaar en de rustige sfeer en ruime opzet maakt het prettig werken, in tegenstelling tot veel andere rumoerige en krappere horecagelegenheden. De ruime openingstijden van 7.00 uur 's ochtends tot middernacht bieden alle ruimte voor flexibiliteit en binnen het Meet_Work_Stay-concept kan er naar wens gecombineerd worden met de huur van een vergaderruimte of een kamer voor overnachting.

Als ik even later op sta om het toilet te bezoeken merk ik dat ik toch enigszins ongemakkelijk mijn laptop en werktas onbeheerd aan de tafel achterlaat. Daar waar je normaliter de deur van je eigen kantoor voor de zekerheid even op slot draait, blijven je spullen nu toch achter in de openbare ruimte. Ook op andere flexplekken heb ik dit probleem ervaren, en er tot nog toe geen afdoende oplossingen voor gezien.

Maar wat kost deze full-service oplossing nu voor de ZZP'er die in een vreemde stad nog twee uurtjes in te vullen heeft vóór zijn bezoek aan de klant ? Voor de drie ZZP'ers die gezamenlijk aan een project willen werken ? Voor de flexwerker die met een zakelijke relatie op een centrale plek een overleg wil plannen ? Of voor de flexwerker die vanmiddag liever even niet vanuit huis werkt en een rustige plek elders in de buurt zoekt ?

De kosten voor gebruik van het Business Point -concept bedragen € 6,50 per persoon per uur. Gezien de compleetheid van het pakket aan beschikbare services en faciliteiten is dat bedrag wat mij betreft heel redelijk. En heel belangrijk: niet alleen voor de grotere bedrijven op te brengen, maar juist ook binnen bereik van die vele eenmanszaakjes. Natuurlijk sluiten de Business Points van Postillion Hotels niet uit dat je ook vanuit bedrijf of huis werkt, met een klant een kop koffie drinkt bij Van der Valk, of even snel je mail checkt bij McDonalds. Maar in het totale palet van mogelijkheden voor HNW neemt dit concept wel een nieuwe en unieke niche in. Het biedt een professionele omgeving met alle benodigdheden op all-in basis die, zoals ze het bij Postillion Hotels zelf omschrijven, een oase biedt voor de zakelijke nomade.

Conclusie: het uitproberen waard om te ervaren hoe het voor jou werkt. Het Postillion Hotel in Bunnik heeft het concept overigens al volledig uitgerold.

Kijk voor meer informatie en reserveringen op de websites:

www.postillionhotels.com

Reefz Reporter

Marco Westerhof is eigenaar van projectbureau WildWorld B.V. en hoofdredacteur van Reefz.

Advertentie

Over Reefz

🌍 Blue Economy Network

✒️ Lidmaatschap

⚜️ Vacaturebank

Introductie

📃  Columns: een bijzondere verzameling artikelreeksen waarin prominente leden van Reefz hun kijk op de zaken delen -

Partners

Recommendations

Wildlife Magazine

🔎 Bekijk alle verschenen edities van Wildlife Magazine -

Bedrijvengids & Productcatalogus (TOP10)

🔎 Bekijk alle bedrijven en producten op Reefz -

Winactie

Kans maken op deze prijs ?
Doe mee met de Reefz Winactie !

Events

Foto's

Workshops

Teaching - Learning - Caring...

Reefz Sessies

Nieuws, Ontwikkelingen & Innovaties

Travel

-broaden your horizon-

Career Coach

De eerstvolgende stap in je carrière.

Business to Business

Consultancy & Communications

bol.com

zooplus

zooplus.nl

Sprekersbureau SpeakOut

Welke content hoort waar ?

Werken bij WildWorld B.V.

Studie, Stage & Afstuderen bij WildWorld B.V.

Contactformulier

✉️  Ik wil naar aanleiding van de informatie op deze website in contact komen met de organisatie -

Óf: Tip de redactie (anoniem)

Reefz

WildWorld B.V.

FB Page | FB Group | Mailing List



Mission:


Re(de)fining businesses,

Connecting professionals,

Empowering people,

Envisioning sustainable societies.


Read more...



,

Organisatie:


  • Animal Care by Mafalda
  • Communications (B2B)
  • Consultancy (B2B)
  • Contactformulier
  • Medewerkers
  • Partnerships
  • Raad van Advies
  • Reviews
  • Studie, Stage & Afstuderen
  • Werken
  • WildWorld B.V.
  • Workshoppacks
  • Direct naar:


  • Animal Care Manuals
  • Career Coach
  • Human|Nature
  • I.M.
  • Off Topic
  • Projecten
  • Reefz Recensie
  • Reefz Sessies
  • Tip de redactie (anoniem)
  • Vacaturebank
  • WildWorld B.V.
  • Workshops voor Groepen



  • Publisher: WildWorld B.V. | Contact: redactie@wildworld.nl