🐋

Columns

Reefz Reporter

Vis op tafel

Treffender had de websitenaam niet gekozen kunnen worden: visoptafel.nl doet precies dat wat de titel doet vermoeden. Simpel en snel. Moest je tot voor kort voor verse vis naar de markt, in dit online tijdperk was het slechts een kwestie van tijd voordat ook visbestellingen via de digitale weg zouden verlopen.

De website www.visoptafel.nl oogt verzorgd en overzichtelijk - en vooral ook smakelijk zullen visliefhebbers beamen. Meteen bij binnenkomst op de hoofdpagina kan een keuze gemaakt worden uit de verschillende productgroepen, variërend van verse vis, schaal & schelpdieren en gerookte vis tot vispakketten en delicatessen, waarna via het webwinkelsysteem nadere informatie over een specifiek product bekeken kan worden en deze desgewenst in de juiste hoeveelheid aan de winkelwagen toegevoegd kan worden. En passant is het mogelijk om reviews van andere klanten te lezen en worden er bijpassende receptentips gegeven, mocht je nog geen specifieke maaltijdplannen hebben of eens een geheel andere bereiding willen uitproberen. Is je bestelling compleet, dan kan er eenvoudig online worden afgerekend. Bestellingen vanaf 65 euro worden kosteloos bezorgd en wie op werkdagen voor 15.00 uur besteld kan het pakket al de volgende dag ontvangen op een adres naar keuze of bij een afhaalpunt in de buurt. Heb je op enig moment vragen over je bestelling, dan kan er gebeld worden met een telefoonnummer voor persoonlijk contact.

Het aanbod is aantrekkelijk en het bestelproces ziet er soepel uit, maar wordt de belofte ook waargemaakt ? The proof of the pudding - of in dit geval de vis - is uiteindelijk in the eating. We nemen daarom de proef op de som en plaatsen een bestelling. Na ontvangst van de orderbevestiging per mail is het afwachten geblazen, en inderdaad, het pakket wordt de volgende dag keurig per post geleverd. In een herkenbare kartonnen doos bevindt zich een isolerende styrofoam box met daarin een afgesloten koeltas, de gespecificeerde factuur en een kwaliteitscontrolekaart. In de koeltas tref ik een tweetal bevroren coolpacks aan plus mijn bestelling, netjes per product vacuüm verpakt. Op de bijgevoegde informatiekaart wordt uitgelegd dat de verse vis vóór verzending ingevroren is en er worden tevens enkele nuttige bewaartips gegeven. Ook hier weer een complete, doordachte service. Als er al iets ontbreekt, dan is het de visgeur. De producten schuiven rechtstreeks de diepvrieslade in, in afwachting op de proeverij die we met 5 leden van Reefz op zaterdag gepland hebben.

Sushi met saku-tonijn, kort gegaarde coquilles, wilde sockeye zalmfilets van de grill, gevulde zeebaars van de Weber-barbecue en op cederhout gerookte rode poon filets vormen de hoofdonderdelen van onze proeverij, waarbij ieder gerecht volgens eigen recept telkens door één van de deelnemers wordt bereid. De verpakte vis, die ’s ochtends al in de koelkast was geplaatst om te ontdooien, blijkt prettig geportioneerd en graatvrij waar dat was aangegeven. De kwaliteit van de vis wordt op basis van geur, kleur en smaak door zowel bereiders als proevers als zeer goed beoordeeld.

Gemakkelijk en schoon altijd de beschikking over verse vis; dus niets staat de bereiding van een smaakvolle en gezonde vismaaltijd nog in de weg zou je denken. Maar hoe staat het met aspecten op het gebied van milieu en dierenwelzijn ? Het karton en het plastic van de verpakking kan gescheiden worden ingezameld, de koeltas en de box van piepschuim kunnen worden hergebruikt (alleen rijst wel de vraag bij regelmatige bestellers hoeveel koeltassen en piepschuim boxen een mens nodig heeft). Eerlijkheidshalve zouden ook de grondstoffen en de energie die nodig is om de verpakkingen te produceren, plus alle vervoerskilometers die de online bestellingen dagelijks afleggen, in beschouwing moeten worden genomen om tot een goede milieu-afweging te komen.

Wat betreft visserijspecifieke duurzaamheid vermeld visoptafel.nl twee logo’s prominent op de website: het MSC-logo voor gecertificeerde duurzame visserij en het Friend of the Sea -logo. Omdat de logo’s verder niet per product vermeld staan, gaan we er van uit dat ze voor het complete assortiment gelden. Nederland noch visoptafel.nl staan echter vermeld in het overzicht van verkooppunten op de website van laatstgenoemde organisatie. Zelfs op de Nederlandstalige site van MSC komt het bedrijf niet voor in de boodschappenplanner, en dat is toch wel iets dat je als bewuste consument ten minste verwacht wanneer je je iets verder in de materie verdiept. Heel overzichtelijk en gebruiksvriendelijk zijn beide sites overigens niet. Moet je er als consument dan maar blindelings op vertrouwen dat het met het complete assortiment van de aanbieder wel goed zit, op basis van een logo ? Maar hoe zit het dan met het aanbod van kweekvis, die certificeert MSC toch niet ? En waarom eigenlijk 2 keurmerken ? De alom bekende VISwijzer, speelt die verder nog een rol ? Het mag duidelijk zijn dat de gemiddelde consument in het woud van keurmerken, kenmerken en logo’s door de bomen het bos niet meer ziet. Daarbij moet gezegd worden dat we behalve de milieu-aspecten ook géén criteria voor dierenwelzijn hebben kunnen vinden bij de verschillende keurmerken voor vis. Hier ligt dan ook een uitgelezen kans voor visoptafel.nl om een leidende rol te vervullen in heldere communicatie over deze thematiek en een uitgebreidere toelichting te verschaffen op de website. Dat zou wat ons betreft het concept écht af maken.

Kijk voor meer informatie en bestellingen op de website:

www.visoptafel.nl

Reefz Reporter

Marco Westerhof is eigenaar van projectbureau WildWorld B.V. en hoofdredacteur van Reefz.

Advertentie

Over Reefz

🌍 Blue Economy Network

✒️ Lidmaatschap

⚜️ Vacaturebank

Introductie

📃  Columns: een bijzondere verzameling artikelreeksen waarin prominente leden van Reefz hun kijk op de zaken delen -

Partners

Recommendations

Wildlife Magazine

🔎 Bekijk alle verschenen edities van Wildlife Magazine -

Bedrijvengids & Productcatalogus (TOP10)

🔎 Bekijk alle bedrijven en producten op Reefz -

Winactie

Kans maken op deze prijs ?
Doe mee met de Reefz Winactie !

Events

Foto's

Workshops

Teaching - Learning - Caring...

Reefz Sessies

Nieuws, Ontwikkelingen & Innovaties

Travel

-broaden your horizon-

Career Coach

De eerstvolgende stap in je carrière.

Business to Business

Consultancy & Communications

bol.com

zooplus

zooplus.nl

Sprekersbureau SpeakOut

Welke content hoort waar ?

Werken bij WildWorld B.V.

Studie, Stage & Afstuderen bij WildWorld B.V.

Contactformulier

✉️  Ik wil naar aanleiding van de informatie op deze website in contact komen met de organisatie -

Óf: Tip de redactie (anoniem)

Reefz

WildWorld B.V.

FB Page | FB Group | Mailing List



Mission:


Re(de)fining businesses,

Connecting professionals,

Empowering people,

Envisioning sustainable societies.


Read more...



,

Organisatie:


  • Animal Care by Mafalda
  • Communications (B2B)
  • Consultancy (B2B)
  • Contactformulier
  • Medewerkers
  • Partnerships
  • Raad van Advies
  • Reviews
  • Studie, Stage & Afstuderen
  • Werken
  • WildWorld B.V.
  • Workshoppacks
  • Direct naar:


  • Animal Care Manuals
  • Career Coach
  • Human|Nature
  • I.M.
  • Off Topic
  • Projecten
  • Reefz Recensie
  • Reefz Sessies
  • Tip de redactie (anoniem)
  • Vacaturebank
  • WildWorld B.V.
  • Workshops voor Groepen



  • Publisher: WildWorld B.V. | Contact: redactie@wildworld.nl